HDR

Som ni vet så är jag foto intresserad. Just du håller jag på att utforska foto tekniken HDR. Vad är nu detta kanske du undrar? Här kommer en liten intro som  jag hittade på nätet.

High Dynamic Range introducerades till Photoshop i och med CS2. Vad man gör är att man behandlar bilder som är exponerade olika länge för att sätta samman de i en bild som då har mer information än vad kameran klarar av. Antingen så har man tagit flera bilder på samma plats med olika slutartider (stativ är ett måste) eller så tar man fram flera bilder med olika exponeringar ur en Raw-fil. Informationen ur både mörka och ljusa partier sätts samman till en bild som har mer information i alla ljusområden.

Tog ett litet foto snabbt ida för att leka med, inte roligaste HDR motivet kanske men det visar lite hur ett HDR foto kan se ut.

 

Bilden till vänster är en HDR bild gjord av 3 bilder. Originalet till höger.

Måste leka med detta mer, sweet!

/Nisse


Kommentarer
Postat av: Jossan

Softisoft ere! Snyggt å lätt värt en extra 5min pill i PS.

2008-08-25 @ 17:44:00
URL: http://josshanna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förlåt mig, inte PS kankse. Är så van å skriva det. Snarare...Photomatix? eller va du nu kör med...

2008-08-25 @ 17:44:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0